Berdasarkan daripada
tajuk ini, definisi bagi Pendidikan khas adalah kanak-kanak yang berkeperluan
khas. Mereka termasuklah golongan yang mempunyai masalah penglihatan,
pendengaran dan masalah dalam pembelajaran serta pintar cerdas. Dalam pendekatan
keperluan khas juga ada menekankan tentang kebolehan, kfungsian, kemahiran,
perkembangan, penguasaan dan pencapaian kanak-kanak dalam kemahiran
perkembangan kanak-kanak.
Dalam bab ini juga memperlihatkan perbezaan diantara
murid berkeperluan khas dengan murid kurang upaya.
Murid
berkeperluan khas terbahagi kepada 2 iaitu kanak-kanak luar biasa dan
kanak-kanak berisiko. Kanak luar biasa merupakan kanak-kanak yang berbeza
daripada yang lain. Mereka merangkumi kesukaran dalam pembelajaran dan sering
menunjukkan pencapaian yang tinggi berbanding dengan kanak-kanak yang lain. Manakala,
kanak-kanak yang berisiko pula ialah mereka yang mengalami kecacatan tapi
dianggap mempunyai kemungkinan besar mengalami sesuatu kecacatan. Mereka juga
menghadapi masalah dalam kelas biasa dan berisiko untuk cacat.
Seterusnya
ialah murid yang kurang upaya juga terbahagi kepada 2 iaitu kanak-kanak kurang
upaya dan kanak-kanak yang mengalami kecacatan. Kanak-kanak kurang upaya adalah
mereka yang kekurangan atau kehilangan fungi anggota badan atau organ. Ketidakupayaan
ini menghalang dan menghadkan keupayaan mereka dalam melaksanakan tugasan yang
dilakukan oleh orang biasa. Manakala kanak-kanak mengalami kecacatan ialah
mereka yang menghapi masalah ketidakupayaan atau kecacatan semasa berinteraksi
dengan persekitaran.
Kanak-kanak
yang layak untuk mengikuti Pendidikan khas adalah mereka yang dikategorikan
kanak-kanak down sindrom, autistic ringan, kurang keupayaan mental, bermasalah
emosi, masalah kesihatan, disleksia dan lembam. Antara jenis program yang boleh
dijalankan kepada mereka ialah sekolah Pendidikan khas (SPK), program Pendidikan
khas integrase, program inklusif, program pemulihan khas dan program bermasalah
pembelajaran spesifik disleksia. SPK banyak dijalankan di prasekolah, Pendidikan
rendah, Pendidikan menegah dan Pendidikan pasca menegah.
Tujuan
adalah untuk membangkitkan perasaan memiliki dan dimiliki dan mewujudkan tanpa
perasaan ingin menyingkirkan atau mengasingkan pihak kecil yang dibawa masuk. Juga
menggalakkan interaksi diantara pelajar khas dan pelajar biasa. Guru pula
berperanan sebagai pengajar, menggunakan pendekatan kratif dan kritis dalam
pembelajaran, pengurus, bertanggungjawab untuk menyimpan rekod-rekod peribadi murid
dan guru juga dianggap kaunselor.
Kesimpulannya,
pelajar yang dikategorikan Pendidikan khas ini hendaklah diajar serta diberikan
peluang untuk menuntut ilmu seperti pelajar yang lain agar mereka merasakan
bahawa mereka tidak disingkirkan daripada masyarakat.
No comments:
Post a Comment