BAB 4 : PENGURUSAN SUMBER PEMBELAJARAN
DEFINISI
PENGURUSAN SUMBER
Ialah memainkan
peranan yang amat penting dalam mencapai tujuan atau matlamat. Pengurusan
sumber juga adalah satu proses membuat keputusan bagi menjamin bekalan sumber
yang berterusan melalui usaha pemeliharaan dan pemuliharaan. Menururt Dessler
(1997) mengatakan pengurusan sumber sebagai satu bentuk hubungan pengurusan
sumber manusia dengan matlamat dan objektif organisasi yang strategik, lebih
menumpukan terhadap kaedah atau cara sesebuah organisasi mengurus dan mentadbir
sumber manusia.
Konsep
Pusat Sumber
Merupakan
satu tempat yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa serta
mempunyai perkhidmatan yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan
mengamal kemahiran dalam pembelajaran. Dalam pusat sumber juga mempunyai
koleksi bahan-bahan yang disediakan dengan lengkap dan kemaskini sejajar dengan
perkembangan pendidikan. Dlama pengurusan sumber akan adanya agen perubahan
yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran.
Antara
fungsi Pusat Sumber ialah ;
1. Mengenal pasti dan menyediakan
koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum
2. Berkhidmat sebagai pusat bahan
dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran.
3. Tempat pemilihan dan penilaian
bahan sebelum digunakan
4. Pintu masuk maklumat dari agensi
luar
5. Mendapatkan panduan mencari,
mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum
6. Penggalak aktiviti membaca dan
kemahiran maklumat
7. Pengenbangan kemahiran
pembelajaran kendiri
8. Penyedia keperluan terkini
teknologi pendidikan, dan
9. Penyedia perkhidmatan reprografi
dan rakam salin
Ciri-ciri
Pusat Sumber yang berkesan :
1. Warga sekolah tahu dan kenal
pengurus PSS
2. Terdapat berbagai aktiviti
galakkan penggunaan PSS
3. Perkhidmatan dan koleksi
digunakan dalam proses PnP
4. Lokasi PSS di tengah-tengah
kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi
5. Warga sekolah suka dan senang
datang menggunakan PSS
6. Warga sekolah faham PSS sebagai
khidmat bantu kurikulum
7. Mempunyai koleksi yang sesuai,
mencukupi, terkini dan menarik
Langkah
pembentukan PSS berkesan :
1. Penubuhan AJK dan perlantikan
kaki tangan
2. Rancangan pengoperasian
3. Rancangan pengurusan perkhidmatan
4. Latihan dan bengkel untuk kaki
tangan (petugas)
5. Pengurusan kemudahan fizikal dan
keceriaan
6. Orientasi dan penerangan kepada
pelanggan
7. Kemas kini rekod pengurusan (koleksi)
8. Promosi dan galakkan penggunaan
9. Penyemakkan stok dan penyediaan
laporan tahunan
*Penggunaan
perpustakaan secara optimum - PSS tidak boleh sekadar bersifat menunggu
pelanggan sahaja bahkan PSS perlu menjadi nadi pembelajaran di sekolah.
*Manusia
belajar pada kadar 11% mendengar dan 83% melihat. Keupayaan mengingat pul pada
kadar 20% apa yang didengar dan 50% yang dilihat dan dengar.
KAEDAH
PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
Meliputi
satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran yang
dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid yang bersifat individu atau
secara kumpulan menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau
kumpulan.
*Kompenen
pembelajaran berasaskan sumber
1.
Penggunaan buku teks
2.
Aktiviti penelitian
3.
Pencarian bahan dari pelbagai sumber
4.
Latihan penyelesaian masalah
5.
Penggunaan alat pandang dengar
*Dasar
pembelajaran berasaskan sumber
1. Pengajaran melalui kerja
projek
2.
Pengajaran unit yang berintegrasi
3.
Pendekatan inter disiplin
4. Pembelajaran
individu secara aktif
*Ciri-ciri
pembelajaran berasaskan sumber
1. Ativiti pembelajaran memberi
penekanan kepada sumber pendidikan
2.
Melibatkan pelajar belajar secara aktif
3.
Dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja
dan saluran komunikasi,
motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
4.
Memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan mereka sendiri.
5.
Lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar
6.
Mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar
sepanjang hayat.
*Penekanan
pembelajaran berasaskan sumber
Pelajar
akan mendapatkan pengetahuan yang lebih sekiranya PSS dipenuhi dengan
bahan-bahan yang memberikan satu input yang positif buat pelajar. Terdapat
beberapa tujuan pembelajaran antaranya ialah ; 1. Huraian tentang
apa yang akan dipelajari
2. Diskusi dan bertukar-tukar fikiran
3. Kegiatan-kegiatan yang menggunakan berbagai sumber
4. Kegiatan-kegiatan melalui kunjungan dan lawatan
5. Kegiatan-kegiatan kreatif seperti drama, seni
lukis dan muzik
No comments:
Post a Comment