DEFINISI DISIPLIN
Ialah
satu peraturan atau undang-undang yang bertujuan untuk membentuk para pelajar
selari dengan kehendak agama, norma
masyarakat dan undang-undang sesebuah
Negara. Tetapi, sesuatu perkara tidak mudah diterima oleh golongan pelajar,
apatah lagi sesuatu benda dapat mempengaruhi mental mereka. Antara contoh kes
disiplin di sekolah ialah ponteng sekolah, melawan guru, bersikap anti-sosial,
bergaduh, membuli, merokok dan sebagainya.
*Sistem E-SSDM v2.0 merupakan penambahbaikkan sistem SSDM yang sedia ada. Sistem
ini adalah mementingkan amalan baik sebagai usaha menggalakkan amalan
nilai-nilai murni dalam kalangan murid-murid yang bakal mencorakkan negara pada
masa hadapan. Ianya digunakan dengan cara memasukkan elemen mata (markah) dalam
sistem ini, status sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan dibantu ke arah
kecemerlangan budi pekerti.
Contoh E-SSDM |
Tujuan E-SSDM ;
1.
Membantu pihak sekolah dalam proses penetuan hukuman supaya selaras dengan
surat pekeliling
Ikhtisas serta peraturan-peraturan sedia ada.
2.
Membantu pihak sekolah dalam memantapkan pengurusan disiplin selaras
dengan perkembangan dunia teknologi maklumat dan komunikasi.
3.
Memastikan murid-murid yang melakukan kesalahan disiplin dibantu sepenuhnya
oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling.
4.
Menjalin rangkaian kerja yang jelas antara guru-guru, ketua guru Disiplin/GPK
HEM, Pengetua,
Guru Bimbingan dan Kaunseling, murid-murid dan penjaga.
5.
Sebagai Pangkalan data disiplin murid dengan penyediaan pelbagai bentuk
laporan.
*Proses Kerja
Dalam
proses kerja akan adanya perekodan kes salah laku pelajar yang mana guru akan
berperanan akan melaporkan kes tersebut ke dalam sistem E-SSDM. Kemudian ketua
guru disiplin/GPK HEM akan melakukan siasatan dan sekiranya pelajar didapati
bersalah, pihak sekolah akan mencadangkan hukuman yang sesuai dengan pelajar
tersebut. Kemudian pengetua mempunyai kuasa atau hak sama ada ingin menukarkan
hukuman tersebut, seterusnya pelajar tersebut dihantar kepada Ketua Guru
Disiplin untuk mengambil tindakan terhadap hukuman yang disahkan oleh pengetua.
Proses yang seterusnya adalah pembantu pejabat menguruskan fail dan pengeposan
surat dan akhir sekali adalah proses dimana pelajar tersebut akan dihantar
kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling bagi menjalani sesi kaunseling terhadap
pelajar tersebut.
Manakala proses kerja bagi pelajar yang mempunyai disiplin
yang baik adalah, guru akan melaporkan amalan baik murid ke dalam sistem
E-SSDM. Kemudian sistem akan memproses mata (markah) dan mengeluarkan pelaporan
status sahsiah murid.
* Peranan dan tugas
Setiap
individu yang berada di sekolah mempunyai peranan dan tugas yang tersendiri,
iaitu :
1. Guru ➤ Akan melaporkan kes salah laku
dan amalan baik pelajar ke dalam sistem E-SSDM
2. Ketua Guru Disiplin/GPK HEM ➤Menentukan
kesahan kes dan mencadangkan hukuman kepada pelajar yang membuat salah laku di
sekolah serta memantau laporan dan melaksanakan langkah atau membuat program
peringkatan sahsiah.
3. Pengetua ➤ Sama ada bersetuju dengan
tindakan yang dicadangkan oleh GPK HEM atau meminda tindakan tersebut.
4. Guru UBK ➤ Melaksanakan proses bimbingan dan
kaunseling terhadap murid-murid yang melakukan kesalahan, memantau laporan dan
melaksanakan langkah atau program peningkatan sahsiah.
5. PPD, JPN dan KPM ➤ Memantau laporan dan akan
melaksanakan langkah intervensi
6. Murid-murid ➤ Memantau pelaporan individu dan
berbincang dengan UBK untuk meningkatkan status sahsiah
7. Penjaga ➤ Memantau pelaporan individu
anak-anak di semua sekolah di bawah KPM.
Kesimpulannya,disiplin atau salah laku yang dilakukan oleh pelajar di sekolah mempunyai beberapa proses dan setiap salah laku tersebut mempunyai hukumannya tersendiri. Oleh itu, pihak KPM menyediakan E-SSDM bagi memudahkan guru untuk menentukan hukuman kepada pelajar. Pelajar juga akan diberikan sesi kaunseling bagi membantu pelajar tersebut mengubah tingkah lakunya.
No comments:
Post a Comment