Monday, December 17, 2018

BAB 7 : PENGURUSAN PENASIHATAN MURID




Pengurusan ditakrifkan sebagai proses untuk merancang, mengorganisasikan, memimpin dan mengawal daya usaha anggota organisasi serta menggunakan sumber lain organisasi bagi mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Manakala nasihat pula ditakrifkan sebagai suatu kaedah untuk menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. Kaedah ini merupakan satu cara yang mudah untuk menggelakkan diri daripada memahami, memeriksa dan menjelajah masalah yang dihadapi.

 Antara cara penasihatan yang digunakan oleh guru kepada pelajar di sekolah ialah :
1.       Berfokuskan kepada pelajar yang mempunyai masalah
2.       Menyelami psikologi atau keadaan murid
3.       memberikan nasihat dalam bentuk arahan dan rangsangan
4.       mengikuti perkembangan murid
5.       Membantu murid dalam membuat keputusan

Image result for hubungan guru dan pelajar

 Guru adalah medium yang berkesan dengan murid, kerana :
1.       Guru mempunyai hubungan dengan murid berbentuk interpersonal - Keupayaan guru untuk berinteraksi dengan orang lain dan memahami diri pelajar. Kategori Interpersonal adalah guru berkeupayaan untuk menerima perasaan dan idea, seringa bertanya soalan dengan pelajar, menyampaikan maklumat dan petunjuk serta kemampuan menggunakan kemahiran komunikasi.
2.        Setiap tindakan guru meninggalkan kesan - Iaitu harapan masyarakat terhadap guru dalam membantu menangani permasalahan murid serta guru seharusnya mewujudkan dan menunjukkan nilai-nilai yang positf agar dapat menghasilkan penasihatan yang berkesan.
3.       Guru sebagai role model - Perlakuan guru akan sentiasa diperhatikan oleh para pelajardan perkara ini mampu mendatangkn suatu perasaan tennag dan yakin dalam diri mereka semasa sesi penasihatan berlaku, dan guru hendaklah mempunyai sikap yang amanah, jujur dan ikhlas semasa memberi khidmat nasihat.

 Kaunseling di sekolah :
Image result for kaunseling sekolah
Definisi : Satu proses yang sitematik untuk membantu perhubungan berdasarkan prinsip-prinsip psikologi yang dilaksanakan oleh kaunselor yang berdaftar. Tujuannya ialah untuk mencapai suatu perubahan, kemajuan dan penyesuaian yang holistik, baik dan sukarela pada diri klien supaya perubahan, kemajuan dan penyesuaian itu akan berterusan sepanjang hayat klien.

 Perbezaan kaunseling dan penasihatan :
Kaunseling  Memfokuskan kepada individu yang bermasalah, dilakasanakn oleh kaunselor yang terlatih dalam bidnag kaunseling, kaunseling memerlukan masa yang banyak dan kaunseling memerlukan masa yang berterusan.
Penasihatan  Memfokuskan permasalahan yang dihadapi oleh murid-murid, dilaksanakan oleh mana-mana individu apatah lagi guru yang berpengalaman, penasihatan memerlukan masa yang singkat dan pemantan dalam jangka masa yang tidak lama.

RUMUSAN 
Penasihatan merupakan salah satu daripada beberapa mekanisme untuk membantu individu yang menghadapi masalah. Nasihat yang diberikan merupakan kaedah dalam menyelesaikan masalh tanpa memkirkan perasaan individu yang terlibat. Kaedah ini merupakan satu cara yang mudah untuk mengelakkan diri daripada memahami, memeriksa dan menjelajah masalah yang dihadai. Bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna. Setiap nasihat yang diberikan itu adalah berguna untuk mengajar individu tersebut untuk berfikir dan bertindak. Bagi individu yang sangat memerlukan kaedah penasihatan adalah golongan yang mempunyai maslah disiplin yang kritikal. Seperti murid yang merokok dan ponteng sekolah.

No comments:

Post a Comment

BAB 9 : PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

                                      Berdasarkan daripada tajuk ini, definisi bagi Pendidikan khas adalah kanak-kanak yang berk...