BAB 3 : PENGURUSAN BILIK DARJAH ABAD
KE 21
DEFINISI BILIK DARJAH
Merupakan suatu tempat yang kompleks dan sibuk serta mempunyai ciri-ciri
yang khusus, yang mana ianya boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah
tersebut berdasarkan Doyle pada tahun1986. Akan terdapat banyak aktiviti yang
akan dijalankan semasa berada dalam bilik darjah yang melibatkan murid.
Contohnya guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran.
PENGURUSAN BILIK DARJAH
Menurut Alberto dan Troutman (1986), mengatakan cara yang digunakan
untuk mengurus aktiviti pengajaran, susunan fizikal dan keadaan psikososial di
dalam bilik darjah, bagi memastikan penggunaan masa yang efisien dan juga
mewujudkan suasana pembelajaran yang mesr, sekali gus mengurangkan masalah
tingkah laku. Dalam pengurusan darjah juga mempunyai proses yang melibatkan
penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakkan komunikasi dan interaksi
antara murid. Ia adalah bertujuan bagi memudahkan cara atau mengendalikan
pembelajaran murid di dalam kelas. Bilik darjah merupakan pembelajaran yang
merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran.
*Tujuan dimensi penyampaian ilmu adalah untuk mencapai objektif
pengajaran dalam jangka pendek dan pencapaian akademik yang berlaku jangka
panjang contohnya adalah teknik penyoalan, penilaian, perancangan.
*Manakala, tujuan pengurusan bilik darjah pula adalah bagi membentuk dan
memelihara tingkah laku murid yang menyumbang kepada dimensi penyampaian ilmu
seperti memberi ganjaran dan memupuk hubungan.
Dalam bilik darjah akan melalui fasa :
1. Aktiviti pembelajaran
2.Fizikal
3. Psikososial
*Pengurusan persekitaran Fizikal
1. Selamat (fizikal dan
psikologi)
2. Identiti simbolik
(Hasil kerja, carta organisasi)
3. Perkembangan
(Peralatan, bahan bacaan dan buku kerja)
4. Ketengan (Susunan dan
hiasan menarik dan selesa)
*Pengurusan Psikososial
Psikososial adalah hubungan diantara keperluan emosi individu dengan
persekitaran sosialnya. Antara faktor yang mempengaruhi psikososial bilik
darjah ialah :
1. Pendekatan pengajaran
2. Gaya kepimpinan guru
3. Bentuk komunikasi dan
interaksi dalamm bilik darjah
4. Suasana demokratik
dalam bilik darjah
5. Guru sebagai pendidik
dan fasilitator
6. Menimbulkan
persekitaran saling mempercayai dan menghormati
7. Percaya setiap murid
mempunyai kebolehan untuk berjaya
8. Menunjukkan contoh
teladan yang baik
9. Menjadikan bilik
darjah sebagai tempat yang selamat dan seronok
10. Menunjukkan rasa
cinta dan semangat untuk mendidik
11. Menyemai semangat
kekitaan
12. Mengamalkan
komunikasi berkesan
*Penyusunan bilik darjah harus mebolehkan guru dan murid dapat
bergerak tanpa halangan, guru mudah untuk mendapatkan bahan bantuan mengajar
dan guru dapat memberikan perhatian kepada semua murid.
*Penjadualan waktu kelas ;
1. Mencapai objektif pengajaran
2. Menetapkan aktiviti yang akan dilaksanakan
3. Menstruktur proses pengajaran dan pembelajaran
SUSUNAN BILIK DARJAH
|
Contoh kelas kondusif Sekolah Menegah
|
|
Contoh kelas yang kodusif bagi sekolah Rendah
Jenis bahan dan penghasilannya;
1. Bahan Hidup Seperti manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan
2. Bahan Bukan Hidup seperti elektronik (audio dan
visual), bukan elektronik yang
mempunyai 3 bahan cetak dan bukan
cetak), bahan-bahan 3 dimensi adalah daripada sumber
yang semula jadi dan buatan manusia.
Pentaksiran
berasaskan sekolah
*
Sekolah / Bilik darjah (BPK)
Pendekatan berterusan dalam sesi PnP bagi mendapatkan maklumat
tentang perkembangan, kemajuan, Kebolehan
dan pencapaian murid. Ianya berlaku secara formatif dan sumatif.
Ianya tidak membandingkan tahap
penguasaan antara seseorang murid dengan murid yang
lain, tetapi bertujuan untuk melihat perkembangan
kemajuan murid dalam pembelajaran di
samping membantu guru menambah baik pengajran mereka.
*
Kepentingan Pentaksiran Bilik Darjah
1. Mengesan perkembangan murid
secara menyeluruh
2. Mengenalpasti
kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran
3. Mengetahui
keberkesanan pengajaran
4. Merancang dan
mengubah suai kaedah pengajaran
5. Mengambil tindakan
susulan yang sesuai dengan serta merta
|
No comments:
Post a Comment