Thursday, December 20, 2018

BAB 8 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA



Definisi pelbagai Budaya  Budaya merupakan suatu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok bagi sesebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menerima sumbangan yang berterusan mereka serta budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan.

* Menurut Banks (1989), kepelbagaian latar belakang individu dalam masyarakat mempengaruhi kepelbagaian latar belakang para pelajar dalam institusi pendidikan. Pelbagai budaya juga merujuk kepada pelajar yang memilIki pelbagai latar belakang yang berbeza seperti agama, etnik, bahasa dan budaya. Pendidikan pelbagai budaya adalah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya yang ditunjukkan melalui pelbagai etnik, bahasa dan ras. Yang mana tujuannya adalah bagi mewujudkan kesedaran, tolerasnsi, pemahaman dan pengetahuan dalam diri pelajar serta guru-guru di sekolah.

Image result for sekolah kartun

Terdapat 3 aspek dalam Pendidikan Pelbagai Budaya :
1.       Konsep - Melihat semua pelajar mempunyai hak yang sama rata untuk belajar di dalam kelas tanpa membezakan mereka dari segi jantina, kelas sosial, etnik dan kriteria lain.
2.       Gerakkan - Usaha untuk mengubah institusi pendidikan sehingga pelajar daripada semua kaum, kelas sosial, jantina dan lain-lain memiliki peluang yang sama untuk belajar.
3.       Proses - Proses untuk mencapai tujuan agar kesamaan pendidikan dapat dicapai oleh semua pelajar.


Prinsip Pendidikan pelbagai budaya yang berkesan :
Pendidikan pelbagai budaya yang berkesan adalah merupakan pendidikan asas yang menyediakan sumbangan atau keperluan secara maksima dalam kehidupan para pelajar di sekolah. Dalam program kokurikulum juga hendaklah mempunyai budaya yang pelbagai agar pelajar-pelajar tidak akan hidup dalam berkumpulan mengikut budaya atau bangsa masing-masing.

Pendekatan pendidikan pelbagai Budaya :
Di sekolah guru berperanan untuk menolong pelajar meningkatkan pencapaian akademik dalam semua bidang dengan menggunakan bahan pengajaran yang bersesuaian. Guru hendaklah tidak menyentuh hal-hal yang senditif di sekolah terutamanya sesi PnP dijalankan. Guru hendaklah peka dan sentiasa memberi perhatian terhadap suara hati para pelajarnya, iaitu mendengar luahan pelajar dan guru berusaha untuk mencari jalan baki memperbaiki setiap apa yang berlaku di sekolah.

Kepentingan memahami kepelbagaian budaya bagi guru :
 Guru bertanggungjawab memupuk perpaduan dalam kalangan muridnya. kerana dengan adanya pemahaman yang tinggi guru terhadap perpaduan, secara tidak langsung dapat mengajak para pelajar lain agar tidak berlaku rasis di sekolah. Kemudian para pelajar dapat duduk dengan aman di bawah suatu bumbung yang sama. Selain itu, guru juga hendaklah mempunyai kesediaan yang tinggi untuk berhadapan dengan murod daripada pelbagai budaya. Dimana guru hendaklah tidak bersikap prejudis atau rasis kepada pelajar yang pelbagai budaya di sekolah.

Ciri-ciri guru yang berkesan dalam pendidikan pelbagai budaya :
 Guru sensitif terhadap tingkah laku pelajar dari pelbagai latar belakang. Guru hendaklah bersikap sensitif dan berusaha untuk meningkatkan integrasi etnik dalam pembelajaran. 

RUMUSAN
Pendidikan pelbagai Budaya merupakan sekolah yang mempunyai pelbagai bangsa, agama, budaya, ras dan etnik. KPM mewujudkan kepelbagaian budaya ini adalah untuk mendidik agar para pelajar serta para guru tidak mengamalkan sikap prejudis. Ianya juga bertujuan untuk mendidik para pelajar untuk hidup dalam keadaan yang harmoni di bawah suatu bumbung yang sama.


No comments:

Post a Comment

BAB 9 : PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

                                      Berdasarkan daripada tajuk ini, definisi bagi Pendidikan khas adalah kanak-kanak yang berk...